21 Eylül 2011 Çarşamba

TÜRKİYE’NİN YENİ ARAMA MOTORU YANDEX HİZMETE GİRDİ

Avrupa’nın en büyük internet şirketi olan Yandex (NASDAQ: YNDX) Türkiye pazarına giriyor. İstanbul ofisi açılan Yandex, Türkçe arama ve yandex.com.tr web bilgi portalının yayına geçtiğini duyurdu. Sosyal medya ve internet dünyasıyla da bir araya gelen Yandex yönetim ekibi, Türk internet sektörünün yoğun ilgisiyle karşılaştı.

21 Eylül 2011 ̶  Özel olarak Türkiye’deki kullanıcılar için geliştirilmiş ve Türkçenin dil yapısına göre arama yapan Yandex arama servisi, ayrıca yazım hatalarını düzeltme ve eşanlamlı kelimelerle çalışabilme özelliklerine de sahip. Sadece web sitelerinde değil, aynı zamanda son dakika haberleri, satılık ürünler, görsel ve videolar arasında da arama yapılabiliyor.

Yandex CEO’su Arkady Volozh, Yandex’in servislerini geliştirirken esas amacının, kullanıcıların sorduğu tüm sorulara en iyi yanıtları vermek olduğu söyledi ve şöyle devam etti: “Dünyada kullanıcıların arama motorları arasında seçim yapabilme fırsatına sahip olduğu sadece birkaç ülke var. İnternet servislerinin alternatifleri olması ve bu servisler arasında seçim yapabilme hakkı çok önemlidir. Biz 1990’lı yıllardan bu yana web araması üzerinde çalışıyor ve bunu en önemli işimiz olarak görüyoruz. Geliştirdiğimiz ve uyguladığımız teknolojilere dayanarak Türkiye’deki kullanıcılara özel yepyeni bir ürün ortaya çıkardık.”

Yandex.Türkiye Ürün Müdürü Alisher Hasanov da “İyi bir arama servisi sunabilmek için sadece teknolojiyi değil, kullanıcılarının kültürünü, dilini ve tercihlerini de bilmek gereklidir. Türkiye’deki ekibimiz sayesinde servis kalitesini her geçen gün artırıyoruz. İstanbul ofisimizde halen analistler, yöneticiler ve çevirmenlerden oluşan büyük bir ekibimiz var. Türkiye ekibinin önemli bir kısmı özellikle arama servisinin kalitesi üzerinde yoğunlaşmış durumda. Ayrıca, ana servislerimizin gelişmesi konusundaki tüm kararları Yandex Türkiye ekibi verir” dedi.


Arama servisinin yanı sıra Yandex, kullanıcılarına birçok farklı servis de sunuyor. Bunlar arasında, son haberleri otomatik olarak işleyip analiz eden Yandex.Haberler, Türkiye’nin önde gelen medya kuruluşlarından veri toplayarak kullanıcılara gündemdeki haberlerin tamamını objektif ve eksiksiz bir şekilde sunuyor. Yandex.Mail servisi ise kullanıcılara limitsiz kapasiteye, kullanışlı ve hızlı bir ara yüze sahip ücretsiz bir e-posta hizmeti veriyor.

Yandex, Türkçe arama ve web servislerini daha da geliştirmek için çalışmaya devam ediyor. Arama servisi, kullanıcıların arama tercihlerini ve en çok aradıkları sorguları detaylı bir şekilde analiz eden makine öğrenimi teknolojisini kullanıyor. Yandex, ilerleyen günlerde yandex.com.tr’ye yeni servisler eklemeyi planlıyor.

1. Yandex Nedir?
Yandex, Türkiye’deki kullanıcılar ve Türkiye hakkında bilgi arayan herkes için geliştirilmiş, kullanıcılarına İnternet’te aramanın yanı sıra haberler, e-posta gibi birçok farklı İnternet servisi sunan bir arama motoru ve web bilgi portalıdır.
Rusya pazarında ilk sırada ve comScore verilerine göre dünyanın 7. büyük arama motoru olan Yandex, kuruluşundan bu yana 10 yılı aşkın bir süredir %64’e yakın bir pazar payıyla Rusya piyasasındaki lider konumunu korumaktadır. Birkaç yıl önce Ukrayna, Beyaz Rusya (Belarus) ve Kazakistan için de özel portallarını açan Yandex, servislerini başka dillere çevirmekle kalmayıp çalıştığı her ülke için gerçek birer yerel ürün sunmak üzere çaba göstermektedir.
2. Yaptıklarımız
Sorular için Cevaplar
Yandex’in misyonu, kullanıcılardan gelecek her türlü soruya yanıt bulmaktır. Yandex’in arama kutusuna açık ve net yazılan sorular için cevaplar, sistemin arama sonuçları sayfalarında bulunur. Arama sadece web’de değil, son dakika haberleri veya yeni çıkan ürünler gibi çeşitli bilgi kaynaklarında da yapılır ve sonuçlar uygun bulunursa, arama sonuçları arasında yer alır.
“Bugün hava nasıl?” veya “Haberlerde ne var?” gibi daha genel sorular ise Yandex’in www.yandex.com.tr ana sayfasında yer alan günün haberleri, hava durumu gibi çeşitli servisleri sayesinde cevaplandırılır.
Kullanıcı için web servisleri
Yandex bütün teknolojilerini öncelikle İnternet kullanıcıları, yani insanlar için geliştirir. Yani Yandex ekibi bir servisin önce kullanıcılar için faydalı olmasına, sonra da ticari yönüne dikkat eder.
Amacımız, Türkiye’deki İnternet kullanıcıları için yeni bir alternatif olmak, yani Türk toplumunun, dilinin ve kültürünün bütün özelliklerini ve geleneklerini göz önünde bulunduran yeni bir arama motoru ve web portalı sunmaktır. Umudumuz, servislerimizin Türkiye’deki kullanıcılar tarafından beğenilmesi ve kullanışlı olmasıdır. Yandex.com.tr’de reklam gösterimi, servislerimiz ancak gerçekten en üst kaliteye ulaştıktan sonra yapılır. Öncelik, servis kalitesinin yükseltilmesidir.
İnternet’in aynası
Yandex, varolan bilgiyi aramak ve sınıflandırmak için yeni teknolojiler geliştirmektedir. Bulunan içerik, özellikleri arama sistemince etkilenmeyecek şekilde arama sonuçları listesinde sıralanır. Yandex servislerinin tamamı bu şekilde çalışır. Örneğin, Yandex.Haberler’in kullanıcıya sunduğu haberler bütünü, yüzlerce kaynaktan alınan haber içeriğinin tamamen önyargısız, sistem tarafından hiçbir düzenleme yapılmadan, olduğu gibi yansıtılmasıyla oluşur.
Teknolojiler
Yandex, dünya çapında teknolojiler geliştiren bir şirkettir. Örneğin arama sonuçlarının sıralanması için uygulanacak formülü geliştirmek için kendi teknolojimiz olan MatrixNet isimli bir makine öğrenimi yöntemi kullanmaktayız. Yandex ayrıca, kendi anti-virüs ve anti-spam teknolojileri sayesinde kullanıcıları kötü amaçlı yazılım barındıran siteler hakkında uyarır ve Yandex.Mail kullanıcılarına spam’a karşı koruma sağlar. Yandex.Haber otomatik tümleyici sisteminde de yine Yandex’e özgü bir haber özü çıkarma teknolojisi kullanılır.
Geliştirdiğimiz teknolojilerin bazıları kendi alanlarında ilktir. Yandex’in, morfoloji odaklı web arama yönteminin geliştirilmesinde dünyada bir ilk olması buna örnek gösterilebilir.
3. Yandex Ekibi
Çeşitli konularda uzmanlaşmış kişilerden oluşan Yandex ekibi, şirketimizin en değerli varlığıdır. Günümüzde arama teknolojilerinin geliştirilmesi, çalışanlarımızın matematik, veri analizi, dilbilgisi, programcılık gibi çeşitli alanlarda üst düzey birer uzman olmasını gerektirmektedir. Bu tür uzmanları dünyanın dört bir yanında arayan Yandex, çeşitli mesleki olimpiyatlara destek vererek ve ayrıca kendi eğitim programlarını yürüterek ihtiyaç duyulan yetkinlikte çalışanların yetiştirilmesine yardımcı olur. Bu güçlü ekip sayesinde Yandex, bilgi teknolojileri alanındaki en başarılı şirketler listesinde ilk sıralarda yer alıyor.
Bugün Yandex’in 4 farklı ülkedeki 11 ofisinde 3,000’den fazla çalışanı bulunuyor. Şirketin genel merkezi Rusya Federasyonu’nun başkenti Moskova’dadır.
Yandex’in 2011’de İstanbul’da açılan Türkiye ofisinde çalışanlar arasında şirket yöneticileri, pazarlama uzmanları, çevirmenler ve diğer konularda uzmanlaşmış profesyoneller bulunmaktadır. Türkiye’de açılacak servisler ve bunların nasıl görüneceğine dair tüm kararları Yandex Türkiye ekibi verir.
4. Yandex’in İş Modeli
Yandex gelirinin önemli bir bölümünü içeriğe dayalı reklamcılıktan elde eder. Bu sistemde reklamlar, kullanıcıların arama sorgularıyla eşleştirilir, bu da reklamlar yayınlanırken doğru kitlenin hedeflenmesini sağlar. Ayrıca Yandex’in reklamları şirketin çözüm ortağı olan binlerce web sitesinde de gösterilir. Yandex.Direct reklam yerleştirme sistemi Rusya piyasasında lider konumundadır.
Bunun yanı sıra Yandex’in gelirinin küçük bir payı medya bazlı reklamcılık kaynaklıdır. Gelirimizin %95'i Rusya piyasasından elde edilir.
Yandex hisseleri, Mayıs 2011’de NASDAQ’ta halka arz edildi. Bu, bir Rus şirketi tarafından NASDAQ’ta son 5 yılda yapılan ilk ve 2011’de teknoloji şirketleri tarafından yapılan en büyük halka arz işlemiydi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder