
21 Eylül 2011 ̶ Özel olarak Türkiye’deki kullanıcılar için
geliştirilmiş ve Türkçenin dil yapısına göre arama yapan Yandex arama servisi,
ayrıca yazım hatalarını düzeltme ve eşanlamlı kelimelerle çalışabilme
özelliklerine de sahip. Sadece web sitelerinde değil, aynı zamanda son dakika
haberleri, satılık ürünler, görsel ve videolar arasında da arama yapılabiliyor.
Yandex CEO’su
Arkady Volozh, Yandex’in servislerini geliştirirken esas amacının,
kullanıcıların sorduğu tüm sorulara en iyi yanıtları vermek olduğu söyledi ve
şöyle devam etti: “Dünyada kullanıcıların arama motorları arasında seçim
yapabilme fırsatına sahip olduğu sadece birkaç ülke var. İnternet servislerinin
alternatifleri olması ve bu servisler arasında seçim yapabilme hakkı çok
önemlidir. Biz 1990’lı yıllardan bu yana web araması üzerinde çalışıyor ve bunu
en önemli işimiz olarak görüyoruz. Geliştirdiğimiz ve uyguladığımız
teknolojilere dayanarak Türkiye’deki kullanıcılara özel yepyeni bir ürün ortaya
çıkardık.”
Yandex.Türkiye Ürün
Müdürü Alisher Hasanov da “İyi bir arama servisi sunabilmek için sadece
teknolojiyi değil, kullanıcılarının kültürünü, dilini ve tercihlerini de bilmek
gereklidir. Türkiye’deki ekibimiz sayesinde servis kalitesini her geçen gün
artırıyoruz. İstanbul ofisimizde halen analistler, yöneticiler ve
çevirmenlerden oluşan büyük bir ekibimiz var. Türkiye ekibinin önemli bir kısmı
özellikle arama servisinin kalitesi üzerinde yoğunlaşmış durumda. Ayrıca, ana
servislerimizin gelişmesi konusundaki tüm kararları Yandex Türkiye ekibi verir”
dedi.
Arama servisinin yanı sıra Yandex,
kullanıcılarına birçok farklı servis de sunuyor. Bunlar arasında, son haberleri
otomatik olarak işleyip analiz eden Yandex.Haberler, Türkiye’nin önde gelen
medya kuruluşlarından veri toplayarak kullanıcılara gündemdeki haberlerin
tamamını objektif ve eksiksiz bir şekilde sunuyor. Yandex.Mail servisi ise
kullanıcılara limitsiz kapasiteye, kullanışlı ve hızlı bir ara yüze sahip
ücretsiz bir e-posta hizmeti veriyor.
Yandex, Türkçe arama ve web servislerini
daha da geliştirmek için çalışmaya devam ediyor. Arama servisi, kullanıcıların
arama tercihlerini ve en çok aradıkları sorguları detaylı bir şekilde analiz
eden makine öğrenimi teknolojisini kullanıyor. Yandex, ilerleyen günlerde
yandex.com.tr’ye yeni servisler eklemeyi planlıyor.
1. Yandex
Nedir?
Yandex, Türkiye’deki kullanıcılar
ve Türkiye hakkında bilgi arayan herkes için geliştirilmiş, kullanıcılarına
İnternet’te aramanın yanı sıra haberler, e-posta gibi birçok farklı İnternet
servisi sunan bir arama motoru ve web bilgi portalıdır.
Rusya pazarında ilk sırada ve
comScore verilerine göre dünyanın 7. büyük arama motoru olan Yandex,
kuruluşundan bu yana 10 yılı aşkın bir süredir %64’e yakın bir pazar payıyla
Rusya piyasasındaki lider konumunu korumaktadır. Birkaç yıl önce Ukrayna, Beyaz
Rusya (Belarus) ve Kazakistan için de özel portallarını açan Yandex,
servislerini başka dillere çevirmekle kalmayıp çalıştığı her ülke için gerçek
birer yerel ürün sunmak üzere çaba göstermektedir.
2.
Yaptıklarımız
Sorular için
Cevaplar
Yandex’in misyonu, kullanıcılardan
gelecek her türlü soruya yanıt bulmaktır. Yandex’in arama kutusuna açık ve net
yazılan sorular için cevaplar, sistemin arama sonuçları sayfalarında bulunur.
Arama sadece web’de değil, son dakika haberleri veya yeni çıkan ürünler gibi
çeşitli bilgi kaynaklarında da yapılır ve sonuçlar uygun bulunursa, arama
sonuçları arasında yer alır.
“Bugün hava nasıl?” veya
“Haberlerde ne var?” gibi daha genel sorular ise Yandex’in www.yandex.com.tr
ana sayfasında yer alan günün haberleri, hava durumu gibi çeşitli servisleri
sayesinde cevaplandırılır.
Kullanıcı için
web servisleri
Yandex bütün teknolojilerini
öncelikle İnternet kullanıcıları, yani insanlar için geliştirir. Yani Yandex
ekibi bir servisin önce kullanıcılar için faydalı olmasına, sonra da ticari
yönüne dikkat eder.
Amacımız, Türkiye’deki İnternet
kullanıcıları için yeni bir alternatif olmak, yani Türk toplumunun, dilinin ve
kültürünün bütün özelliklerini ve geleneklerini göz önünde bulunduran yeni bir
arama motoru ve web portalı sunmaktır. Umudumuz, servislerimizin Türkiye’deki
kullanıcılar tarafından beğenilmesi ve kullanışlı olmasıdır. Yandex.com.tr’de
reklam gösterimi, servislerimiz ancak gerçekten en üst kaliteye ulaştıktan
sonra yapılır. Öncelik, servis kalitesinin yükseltilmesidir.
İnternet’in
aynası
Yandex, varolan bilgiyi aramak ve
sınıflandırmak için yeni teknolojiler geliştirmektedir. Bulunan içerik,
özellikleri arama sistemince etkilenmeyecek şekilde arama sonuçları listesinde
sıralanır. Yandex servislerinin tamamı bu şekilde çalışır. Örneğin,
Yandex.Haberler’in kullanıcıya sunduğu haberler bütünü, yüzlerce kaynaktan
alınan haber içeriğinin tamamen önyargısız, sistem tarafından hiçbir düzenleme
yapılmadan, olduğu gibi yansıtılmasıyla oluşur.
Teknolojiler
Yandex, dünya çapında
teknolojiler geliştiren bir şirkettir. Örneğin arama sonuçlarının sıralanması
için uygulanacak formülü geliştirmek için kendi teknolojimiz olan MatrixNet
isimli bir makine öğrenimi yöntemi kullanmaktayız. Yandex ayrıca, kendi
anti-virüs ve anti-spam teknolojileri sayesinde kullanıcıları kötü amaçlı
yazılım barındıran siteler hakkında uyarır ve Yandex.Mail kullanıcılarına
spam’a karşı koruma sağlar. Yandex.Haber otomatik tümleyici sisteminde de yine
Yandex’e özgü bir haber özü çıkarma teknolojisi kullanılır.
Geliştirdiğimiz teknolojilerin
bazıları kendi alanlarında ilktir. Yandex’in, morfoloji odaklı web arama yönteminin
geliştirilmesinde dünyada bir ilk olması buna örnek gösterilebilir.
3. Yandex Ekibi
Çeşitli konularda uzmanlaşmış
kişilerden oluşan Yandex ekibi, şirketimizin en değerli varlığıdır. Günümüzde
arama teknolojilerinin geliştirilmesi, çalışanlarımızın matematik, veri
analizi, dilbilgisi, programcılık gibi çeşitli alanlarda üst düzey birer uzman
olmasını gerektirmektedir. Bu tür uzmanları dünyanın dört bir yanında arayan
Yandex, çeşitli mesleki olimpiyatlara destek vererek ve ayrıca kendi eğitim
programlarını yürüterek ihtiyaç duyulan yetkinlikte çalışanların
yetiştirilmesine yardımcı olur. Bu güçlü ekip sayesinde Yandex, bilgi
teknolojileri alanındaki en başarılı şirketler listesinde ilk sıralarda yer
alıyor.
Bugün Yandex’in 4 farklı ülkedeki
11 ofisinde 3,000’den fazla çalışanı bulunuyor. Şirketin genel merkezi Rusya
Federasyonu’nun başkenti Moskova’dadır.
Yandex’in 2011’de İstanbul’da
açılan Türkiye ofisinde çalışanlar arasında şirket yöneticileri, pazarlama
uzmanları, çevirmenler ve diğer konularda uzmanlaşmış profesyoneller
bulunmaktadır. Türkiye’de açılacak servisler ve bunların nasıl görüneceğine
dair tüm kararları Yandex Türkiye ekibi verir.
4. Yandex’in İş
Modeli
Yandex gelirinin önemli bir
bölümünü içeriğe dayalı reklamcılıktan elde eder. Bu sistemde reklamlar,
kullanıcıların arama sorgularıyla eşleştirilir, bu da reklamlar yayınlanırken
doğru kitlenin hedeflenmesini sağlar. Ayrıca Yandex’in reklamları şirketin
çözüm ortağı olan binlerce web sitesinde de gösterilir. Yandex.Direct reklam
yerleştirme sistemi Rusya piyasasında lider konumundadır.
Bunun yanı sıra Yandex’in
gelirinin küçük bir payı medya bazlı reklamcılık kaynaklıdır. Gelirimizin %95'i
Rusya piyasasından elde edilir.
Yandex hisseleri, Mayıs 2011’de
NASDAQ’ta halka arz edildi. Bu, bir Rus şirketi tarafından NASDAQ’ta son 5
yılda yapılan ilk ve 2011’de teknoloji şirketleri tarafından yapılan en büyük
halka arz işlemiydi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder