Dünyanın önde gelen yönetim
danışmanlığı şirketlerinden The Boston Consulting Group tarafından hazırlanan araştırmanın
sonuçlarına göre 2013 yılında hayat dışı sigorta primlerinde yüzde 22’lik artış
görüldü. Büyümenin ana faktörlerinden biri ise yüzde 26'lık bir büyüme kaydederek
3,3 milyar TL'ye ulaşan deprem, yangın ve doğal afet sigortası oldu.
The Boston
Consulting Group tarafından yapılan araştırmanın
sonuçlarına göre hayat dışı sigorta
primleri, 2013 yılında ülkemizde yüzde 22'lik bir büyüme kaydederek 20,8 milyar
TL seviyesine ulaşırken, büyümenin önemli bir kısmı yüzde 26'lık bir büyümeyle 3,3
milyar TL'ye ulaşan deprem, yangın ve doğal afet sigortasının etkisi ile gerçekleşti.
Bu sigorta alanındaki büyümenin ardındaki ana faktör ise zorunlu ve ihtiyari
deprem sigortası primlerindeki artış oldu. 2013 yılında, yangın poliçesi sayısı yüzde 5
artarken, zorunlu deprem poliçeleri yüzde 24, ihtiyari deprem poliçeleri ise
yüzde 90 artış kaydetti. Deprem, yangın ve doğal afet sigortasının toplam hayat
dışı sigorta primleri içerisindeki payı ise yüzde 16 seviyesinde gerçekleşti.
Hayat
sigortası harici primlerdeki artışın bir diğer önemli faktörü ise yüzde 38
artarak 5 milyar TL seviyesine ulaşan zorunlu trafik sigortası oldu. Trafik
sigortalarının toplam primlerdeki payı bir önceki yıla göre yüzde 35
seviyesinde artarken, diğer birimlerin payları ise 2012 yılına göre önemli bir
değişim göstermedi. Kaskonun payı 2013’te de yüzde 11 seviyesinde kalırken, sağlık
sigortası primlerinin payı ise yüzde 13'ten 12'ye geriledi.
İtici güç trafik sigortası fiyatlarındaki
artış oldu
Trafik sigortalarının
toplam primler içerisindeki payının yükselmesinde asıl sebep poliçe sayısındaki
artıştan öte, fiyatlandırmadaki sıçrama oldu. Poliçe sayısı 2012 yılına göre
yüzde 3’lük bir büyüme kaydederken, 2013’ün özellikle ilk üç ayında şirketlerin
trafik sigortası fiyatlarında artışa gitmeleri, prim toplamının 5 milyar TL
seviyesine ulaşmasının asıl sebebi olarak göründü. Fiyat artışları, araç zorunlu
trafik sigortalarında yüzde 26 seviyesinde kalırken, yolcu taşıyan ticari
araçlarda yüzde 28 ila 113 arasında değişen oranlarda artış kaydedildi. Yük
taşıyan araçlar ve iş makinelerinde ise artışlar yüzde 60'ın üzerinde gerçekleşti.
Sağlıkta beklenen büyüme gerçekleşmedi
Özellikle
tamamlayıcı sigortaların sunulmasıyla birlikte, atağa kalkacağı ve 2013 yılında
ciddi bir büyüme ivmesi yakalayacağı öngörülen sağlık sigortalarında ise beklentiler
gerçekleşmedi. 2013 yılında yüzde 11 civarında gerçekleşen sağlık sigortası
primleri, hayat dışı sigorta pazarının toplam prim büyümesinin altında kaldı ve
2012'de yüzde 13 seviyesindeyken, bu yıl yüzde 12'ye geriledi. Sağlıkta prim
artışının büyük bir kısmı poliçe sayılarının yükselmesinden kaynaklandı.
Beklenen
büyümeyi gösteremeyen bir diğer alan ise kasko oldu. 1 Nisan 2013'te yürürlüğe giren
yeni kasko uygulaması fiyatlar üzerinde önemli bir etki yaratmazken, ortalama
primlerde kaydedilen yüzde 8'lik artışla birlikte, 2013 yılında yazılan toplam
kasko primleri 2012 yılına göre ancak yüzde 11 artış gösterdi.
2014 yılında amaç karlılığı korumak olacak
Tüm bu
rakamlar göz önüne alındığında 2013 yılının ilk dokuz aylık döneminde bir
önceki yıla göre karlılıkta iyileşme olduğunun altını çizen BCG Türkiye Yönetici Ortağı Çağrı Ogan,
“2014 yılında motorlu taşıt sigortalarında bu karlılığı korumak için, Türk Lirası'nın
değer kaybının hasar maliyetlerine olumsuz etkisi dikkate alındığında, bazı
önlemler almak gerekecek” dedi ve karlılığı korumayı amaçlayan üç ana önlemi şu
şekilde sıraladı:
ü Fiyatlandırmada döviz kurlarındaki
oynaklıktan kaynaklanabilecek riskler göz önüne alınmalı. İthal yedek parça maliyetlerindeki kurdan
kaynaklanan artış fiyatlara yansıyacak. Dolayısıyla kasko ve trafik sigortası
primlerinde yukarı yönlü bir hareket göreceğiz. Bu nedenle 2014 yılında, doğru
fiyatlandırma sigorta şirketleri için kritik olacak.
ü Fiyatlandırmada, doğru riske doğru fiyatı
vermeyi sağlayacak uygulamalardan biri olan telematik sistemlerinin kullanımı
iyi bir seçenek. Motorlu
araçlara, güvenlik, yol bilgisi ve eğlence hizmetleri sağlaması amacıyla
yerleştirilen ve kablosuz teknolojiye sahip telematik sistemleri, dünyada kasko
ve trafik sigortaları alanında da kullanılmaya başladı. Telematik sistemleri,
aracın konumu ve sürücünün davranışları ile ilgili verileri sigorta şirketine
ileterek, sigorta şirketinin bir kasko ya da trafik poliçesi satarken
fiyatlamayı en doğru şekilde yapmasını sağlıyor. Bu sayede hem sigorta
şirketleri aldıkları riski doğru fiyatlayarak kendilerini yüksek zararlara
karşı korumuş oluyor hem de riski düşük müşteriler daha uygun fiyatlara kasko
ve trafik sigortası poliçesi alıyor.
ü Operasyonel maliyetler ve hasar maliyetleri
sıkı bir şekilde kontrol edilmeli. Belirli
bir ölçeği yakalayan ve operasyonlarının verimliliğini artırabilen sigortacılar
karlılıklarını artırabilecek. Özellikle poliçe hazırlanması ve hasar yönetimi
süreçlerinin optimize edilmesi, nispeten karmaşık olan süreç ve faaliyetlerin
standart hale getirilmesi maliyetlerin düşmesini sağlayacak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder